mandag den 26. november 2012

ASP.NET - URL.Action fremfor vs ActionLink (SEO)

Efterhånden er jeg ved at være velbevandret indenfor ASP.NET Webudvikling og ASP.NET MVC. Jeg har trods alt rodet med C# og .NET i 6½ år.

For nyligt har jeg så prøvet at mine links til mine Index-actions i mine Controllers ikke fik Controller-adressen alene.
Normalt vil man forvente at man får et rent link til Controlleren hvis man linker til Index-actionen.
Altså hvis du har følgende scenarie:
Controller: UdviklerCV
Action: Index
Link forventet: http://www.csharpudvikler.dk.dk/UdviklerCV
Link aktuelt: http://www.csharpudvikler.dk/UdviklerCV/Index

Problemet i dette er at du har ikke selv kontrol over din URL og dermed din SEO som du måske ønsker den. Man ønsker altid så beskrivende og kort en URL som muligt fordi dette indgår i Google's (og andre søgemaskiner's) indeksering. Hvis der tilføjes /Index til sidst så er dette ikke specielt beskrivende, plus er heller ikke noget at du vil indekseres på.

Hvis man bruger ActionLinks, så har jeg oplevet at man kan få tilføjet /Index i enden af sine links. Derfor har jeg begyndt at bruge Url.Action i stedet fordi dette endnu aldrig har givet fejlagtige links.

Min erfaring indenfor ASP.NET er noget mindre, men jeg har hurtigt kommet efter det og lært en masse med egne udfordrende projekter. Generelt så er det noget jeg er meget dedikeret omkring som vil vokse fordi dette er det felt jeg skal være ekspert indenfor i mange forskellige grene såsom SEO, Webudvikling, Javascript, cookies, JSON, AJAX, CMS'er og meget mere.
Effektiv datakommunikation er noget jeg elsker så det skal være den rette løsning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst