tirsdag den 18. februar 2014

Netcompany - Går det stærkt nok eller for stærkt?



For et godt stykke tid siden søgte jeg en stilling hos Netcompany.
Det virkede som et godt sted der havde fart over feltet, og efter hvad jeg lige kunne læse mig til så var det ubegrundet for de var med på rigtigt meget.
Stillingen jeg søgte var med nyuddannet eller med et par års erfaring.
Da jeg havde nogle års erfaring mente jeg at jeg var en passende kandidat.

Som jeg altid gør så ringede jeg til dem for at høre hvad det var for noget, deres forventninger til personen og så videre. Efter en god samtale blev vi enige om jeg skulle sende en ansøgning hvilket jeg gjorde.
Efter ca. en dag modtog jeg svar på at jeg ikke var den rette kandidat, hvilket jo undrede mig en smule da jeg ikke levede op til forventningerne, men det er jo selvfølgelig også helt i orden.

Efter 1½ uge fik jeg så en mail der svarede på min ansøgning som om vores dialog havde fortsat, som fortalte at de gerne så mig inde til en samtale, så sagde jeg ja tak til.

Jeg ankommer hvor jeg bliver modtaget hvor hun troede jeg var en anden, og ikke kunne huske mit navn eller aftale da hun troede det var noget helt andet. Da jeg fortalte mere om det, viste det sig så at det var ganske rigtigt.
Det var meget hurtigt klart det var ikke et sted for mig, og det hele døde lidt hen efter det. Hver person man mødte afgav enten en dårlig arrogant attitude, eller en ekstremt uprofessionel indstilling til det hele.
To dage efter modtog jeg en mail der fortalte mig de ikke kunne tilbyde mig ansættelse - hvilket heller ikke havde hjulpet. Jeg kunne meget hurtigt mærke i samtalen at dette sted var slet ikke en mulighed, så jeg vidste godt under samtalen og jeg gik ud af døren at der skulle jeg ikke ende med at arbejde!

Endnu sjovere var det så da jeg efter 1 måned fik en mail fra IT-jobbank hvor de ønskede kontakt med mig, hvilket jeg svarede nej til med en besked om jeg allerede havde været til samtale tidligere.
To uger efter modtager jeg samme stil endnu en kontaktanmodning som jeg afviser uden kommentar, og 1½ uge efter endnu en. Jeg greb mig selv i at tænke hvor professionelt eller mangel på samme det var. Mit cv havde ikke ændret sig, og personen de havde til at søge kandidater kunne ikke genkende mit cv flere gange i træk. Indtrykket de havde givet blev i hvertfald ikke bedre af at det virkede uprofessionelt og manglede at have styr på tingene og orden over det. Stress på den ufede måde som om de ikke havde tid eller overskud til at håndtere situationen ordentligt og det gik så ud over den de havde rettet henvendelse til.


Det der her undrede mig var at man kan blande ting så meget sammen, og at man ikke kan genkende formuleringer eller mit CV fra tidligere - eller det muligvis er forskellige personer der har fundet mig hos Netcompany.
Ja jeg kunne godt læse mig til at de nok havde travlt, men havde dog ikke regnet med at det gik så stærkt så der var så lidt styr på sådanne ting.
Det hele virkede sådan lidt ligemeget for dem, både at svare og have styr på jeg kom, samtale og det hele. Som om der var alt muligt andet de havde travlt med og det gik lidt for stærkt nogen gange.

Efterfølgende har jeg snakket med andre som har fået følelsen af at deres arbejdsmetoder er lidt anderledes end så mange andre i branchen - og bare ikke et sted for mig, og åbenbart heller ikke flere andre jeg kender. Viste sig andre har haft samme oplevelse som jeg har haft, hvilket jo er lidt trist da det derfor ikke er et enkeltstående tilfælde og en "ups'er", men mere en generel stil. Måske derfor de søger så meget fordi der er meget udskiftning i personerne.
Jo jo de er sikkert dygtige er jeg skam ikke i tvivl om, men det ændrer ikke ved at have respekt for folk, tage ting seriøst og være professionel omkring det er noget der er basalt nødvendigt - ihvertfald for at tiltrække mig og dem jeg har snakket med.