søndag den 18. august 2013

Respekt er en vigtigt forretningsevne!


For ret mange år siden var jeg til en jobsamtale hos et firma der var interesseret i nogle egenskaber som jeg netop havde arbejdet med i mit forrige og første job.
En person fra firmaet ringede til mig da jeg havde sendt dem en ansøgning og han spurgte lidt mere ind til nogle af de ting jeg havde skrevet i mit cv, og jeg svarede på det hele - og han ville gerne have mig til en uddybende samtale.
Da jeg kom til samtalen sidder der så 3 ældre herrer som hver på skift udfritter mig om mine kompetencer til lige netop den kompetence de søgte. I den indledende samtale havde jeg fortalt at jeg ikke havde for meget erfaring med den, men fået nogenlunde styr på det grundlæggende til brug igennem min 1 årige ansættelse i det forrige firma.
Under hele samtalen prøver jeg at uddybe mit kendskab i både begrænsninger og hvad jeg har styr på, men dette er ikke nok kan jeg fornemme. Jeg foreslår om de gerne vil have vi laver en test skriftligt eller programmering så de kan se helt specifikt hvad mine evner rækker til.
Det ville de ikke da de var nervøse for jeg ville stjæle noget forretningskendskab fra deres maskiner (kunne jeg så ikke helt forstå?).
Dengang ville jeg faktisk gerne arbejde videre med denne teknologi fordi der ikke er ret mange der kan det og det derfor en meget eftertragtet kompetence, men fik aldrig muligheden.
Specielt den ene begyndte derefter at give mig en masse grunde hvorfor jeg ikke var passende - jeg var ung (det vidste han inden samtalen), jeg havde ikke ret meget erfaring (vide han også inden samtalen), og kendte ikke ret meget til denne kompetence, kun et enkelt år (det vidste han også samtalen). Han sluttede af med at forklare alle disse grunde til hvorfor jeg slet slet ikke passede ind og at jeg nærmest havde spildt deres tid.

Jeg kunne tydeligt mærke de var frustrerede over de stadig skulle oplære mig i nogle ting og det kunne de ikke bruge til noget. Jeg derimod var meget frustreret da jeg havde forklaret og fortalt alt dette fra starten, og endda i den indledende samtale.


Det sjove er så nu rigtigt mange år efter er min karriere ved at tage fart imod det jeg længe har ønsket - webudvikling - og på et højt professionelt plan som jeg har ønsket mig. Det gør så også at mit netværk vokser, og dermed er jeg også nemmere at finde.
Igennem dette netværk fandt denne fordømmende mand, mig efter jeg var flyttet til Sjælland. Han ønskede at tilbyde mig at flytte til Fyn (væk fra mit gode liv, gode job, dejlige kæreste), og tage et job hos dem som havde fortalt mig jeg slet slet ikke var passende til stillingen, arbejde med noget jeg synes er absolut det mest kedelige og besværlige dumme teknologi jeg kan komme i tanke om - så jeg ønsker ikke at arbejde med den, plus alt kendskab (meget lidt) jeg havde dengang er forlængst (glædeligt) forsvundet helt.
Jeg ville overveje det hvis jeg havde stået uden job i 6-12 måneder og ikke havde andre muligheder, og selv der skulle det overvejes meget nøje for jeg har slet ikke lyst til at arbejde et sted og for folk som kan opføre sig sådan. Alle uanset alder, race, køn, erfaring fortjener alle respekt og ordentlig behandling så længe de er oprigtige og fortæller sandheden.

Så altid hav respekt for andre, ikke alene fordi det er sådan det gerne skulle være, men lige så meget fordi det kan senere ramme dig i din karriere.
Der er aldrig nogen du er "bedre end" og de kan meget hurtigt ende med at udvikle sig personligt, professionelt og karrieremæssigt langt mere end dig, og ikke have glemt hvordan du behandlede dem.
Heldigvis for ham har han jo tydeligvis selv glemt alt om den dårlige behandling, og lige så heldigt for ham er at jeg godt kan finde ud af at behandle ham pænt og fortælle ham det ikke har interesse at gå tilbage i min karriere til et dårligere sted nu det endeligt går den rigtige vej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst