onsdag den 9. januar 2013

Samarbejde imellem platforme / Collaboratiob between platforms


I går arbejdede jeg på min stationære fordi det er her jeg har mit IDE og udviklingsværktøjer, og pludselig kommer der en film jeg gerne ville se.
Jeg sad netop og arbejdede på nogle beskrivelser til min systemudvikler-side og profil-sektion.
Jeg skulle lave nogle beskrivelser og tekster til mine forskellige profiler og sider af mig. Det er vigtigt for mig jeg får lavet nogle rigtige beskrivelser der giver det rigtige indtryk af hvilke sider jeg har.

Jeg var netop "in the zen zone" hvor jeg rigtigt var kreativ og det bare kørte, så der ville det jo være lækkert bare at kunne arbejde videre på den bærbare.
Her kom jeg igang med at tænke på THE NEXT BIG THING : Samarbejde på tværs af platforme!

Tror virkelig at indenfor de næste par år bliver at man altid nemt og hurtigt kan arbejde videre på andre medier. At når jeg har browset og vil arbejde videre på min mobil på arbejde så er det nemt at gøre det. Når jeg har skrevet et dokument, eller arbejde på en tablet. Eller jeg kan udvikle fra min tablet via min stationære direkte på tabletten.
Samarbejde imellem flere personer fra samme arbejdsgruppe skulle kunne samarbejde på samme dokumenter samtidigt også.

Tror helt klart det vil blive THE NEXT BIG THING : Collaboration between platforms!
Her har Microsoft en oplagt mulighed for at komme foran og snuppe alle platforme og gøre sig selv utroligt interessant. De har den stationære/bærbare (PC'en), Tablets & Mobiler/Smartphones, men samarbejdet imellem dem kræver for meget på trods af deres cloud løsning i live løsning SkyDrive.
Hvis jeg uden at skulle gemme ting seperat et andet sted, så ville jeg jo kunne tage min bærbar eller tablet imens jeg sidder i sofaen og ser en film - se det er smart.
Kan ikke lade være at tænke på jeg har set noget science fiction med at man kunne "kaste" billeder og vinduer over på andre devices, hvilket er den tankegang jeg ønsker.
Også at jeg kan resize og docke meget smartere, således at hvis jeg kaster et word dokument hen på min tablet fylder den straks det samme, men hvis jeg lige efter kaster et billede eller andet program hen på den også skal denne vises ved siden af således at på min tablet så laves word dokumentet selv til halv skærmstørrelse og det med mindre indhold fyldte den anden halvdel.
Tanken bag at hvis det foregår i samme proces (hurtigt efter hinanden) er at det er samme arbejdsgang og derfor noget jeg alt sammen vil se på lige efter, hvor hvis jeg 5 minutter efter kaster noget nyt til tabletten så  er det en ny arbejdsgang og skal derfor fylde det hele.
Til smartphones er casen anderledes og skal derfor komme i "lag" og fylde alt fordi at skærmen er mindre, og oftest er de steder du bruger din mobil ikke der hvor du vil multitaske på samme måde som i bærbar eller tablet - også på grund af skærmen. Derfor skal man arbejde med et fuldt fyldende vindue/program af gangen.

Næste skridt vil selvfølgelig også være at kunne inddrage sit tv.
Både at du kan se tv'et på din bærbar ude i siden imens du arbejder på dit program/fil eller andet, men også kaste din fil op som vil blive docket ude i siden imens filmen/fjernesynsprogrammet fortsætter så du kan lave lidt på en større skærm.

Her vil gestures i samme forbindelse være perfekte til at vise hvad du ønsker at gøre. Så du kan kaste noget hen på tv'et imens du spreder to fingre (samme som zoom) for at vise du vil have programmet skal blive maksimeret når det kommer over på det andet device.

Disse muligheder gør selvfølgelig også at du vil kunne kaste samme dokument til flere devices, således at hver teammember sidder i samme dokument og nu arbejder sammen om at udfylde det simultant.

Hvis det er noget som Microsoft kan blive stærkere i så har de en stor stor fordel over Apple, netop fordi de er så godt grundfæstet i pc miljøet og det derfor er nemmere at få folk vænnet til at dette er de nye muligheder du skal have med din computer. Derved vil Microsoft meget hurtigt sprede sig til et væld af devices, som samtidigt vil inspirere folk til at få flere Microsoft Devices netop fordi alle disse kan samarbejde nemt, hurtigt og effektivt.
Med muligheden for at samarbejde henvender du dig i voldsom grad til erhvervslivet, hvor det med flere devices ligeledes henvender sig meget mere til consumer markedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst