fredag den 28. september 2012

Tænk over performance i din model - specielt i webudvikling

Performance er altid vigtigt! Specielt i webudvikling er svartider enormt vigtige!

Jeg har netop siddet og fået lidt over en faktor 25 ved at optimere min model og kald meget lidt.
Det var at der skulle præsenteres en liste af business objekter, og en liste på 70 elementer tog over 2 sekunder at loade (hente business objekter alene), så det føles meget langsomt når en side er omkring 2½ til 3 sekunder om at præsentere en liste på 70 elementer.

Det viste sig at være på grund af dette business objekt var meget kompliceret, og havde mange underelementer i lister som jeg ikke har behov for da jeg blot skulle bruge en liste med navne at kunne præsentere.
Så ved at lave om på kaldet så jeg kunne sige om den skulle levere navne kun - så når den kom ned og havde fået fundet navnene, og skulle tilføje alle underelementer ville den lade være med det fordi at jeg havde specificeret den kun skulle tage navne.
Dermed fik jeg optimeret med over en faktor 25 da jeg kom ned på 0.08 sekund som er meget bedre for at leverere en god brugeroplevelse.



Ikke alene er det spild af tid for at kunne levere en god user experience, men hvis du ikke optimerer fra start af og det "kun" er 0.5sek den er om at loade og du ikke ser på om det kan optimeres så kan det senere være noget som gør at fordi du bygger mere og andet på så bliver din side "langsom" (1sek+) og gør at du ikke senere kan se hvad der gør din side er langsom fordi det "kun" er 0.5 sek og 0.7sek og 0.4sek som altsammen gør at din side bliver "langsom".
Så tænk over det fra start og optimer din kode, for når du så bygger på er der plads til "buffer" fordi du får mere arbejde og din side vil stadig føles hurtig fordi "meget lidt" + "meget lidt" giver stadig kun lidt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst