torsdag den 11. oktober 2012

Nyskabende c# udvikler


Jeg tænker altid i anderledes retninger og specielt når det kommer til udvikling (C# & .NET) - både privat og professionelt.
Dette viser mit nyeste projekt http://www.csharpudvikler.dk/ også, ved at tænke anderledes på denne front.
Enormt mange har deres egen online portofolio, cv, profileringsside, og samme har jeg da jeg ønsker at dække breddere og være mere professionel.
Problemet med en sådan side er altid bare at vedligeholde den og holde den opdateret, da den ellers vil få den totalt modsatte effekt fordi den virker ligegyldig og ikke opdateret de sidste 4 år giver et forkert negativt billede.

Så jeg spurgte mig selv, hvorfor skal jeg vedligeholde den? Det kan den sku da selv!

Dette kickstartede mit nye projekt.
Jeg laver en side der meget nemt kan holde styr på mit cv for mig, ikke uden jeg skal opdatere informationerne engang imellem, men ikke halv eller helårlig.
I starten vil jeg vedligeholde mit offline pdf-cv selv fordi det ikke skal indholde alle data, hvor mit online CV skal vise alting og vedligeholde sig selv noget mere.
Kan være med tiden jeg vil ændre det og gøre brug af noget autogenereret som tager en template og søger og erstatter for at skabe mit cv til pdf også, men det vil tiden vise.

Et problem med at vedligeholde disse data er altid at huske alting, og hvorfor er det nu lige der står 6år og 4 måneders erfaring indenfor C# .NET, og så skal jeg huske det er lidt derfra, lidt derfra og noget fra det og det og det etc. Problemet er at jeg skal altid huske disse ting, og hvis der gået et halvt eller helt år har jeg lykkeligt glemt alt om det.
Så i stedet vil jeg ændre så alting er baseret på konkret erfaring - for at give mig selv en huskepind hvorfor der står 10års erfaring og hvad dette dækker.

Så hvad giver erfaring?
Det gør ansættelser, uddannelser og studie, kurser, certificeringer og måske konferencer, og selvfølgelig en masse projekter.
Hvis du er ansat som C# udvikler et sted kan du være sikker på du får erfaring med C# og .NET i alt den tid du er ansat, og dermed knytte din erfaring til ovenstående områder som kan give dig erfaring.

Alt det som du ikke arbejder med konstant under denne ansættelse giver dig stadig erfaring, men ikke for den fulde periode. Her kan du så tilknytte det til projekter indenfor denne erfaring (ansættelse, uddannelse).
Således vil jeg lave at alle mine kompetencer selv vedligeholder hvornår de sidst er brugt da det kan beregnes, og hvor mange års (og måneders) erfaring jeg har indenfor denne kompetence for det vil den også kunne beregne.
Jeg skal kun vedligeholde ansættelser i tilfælde af jeg skifter job, projekter, og kurser og måske certificering - og så slipper jeg for hovedpinen med at huske hvorfor jeg for et år siden skrev 7års erfaring indenfor C# .NET og om jeg havde husket at tælle det projekt med eller det kursus etc.

Så at arbejde i 2-3 måneder med WPF og WCF skal på et projekt under denne ansættelse eller uddannelse.

Således vil jeg også kunne liste mine kompetencer og være sikker på det er korrekt det jeg fortæller, jeg skal ikke selv vedligeholde så meget, og jeg vil grafisk og logisk kunne fortælle hvorfor der står 7 år, 4 måneder i C# .NET fordi jeg har fået xx erfaring fra den ansættelse, det kursus, den ansættelse, den uddannelse, etc. og så kan folk se hvad denne erfaring indebærer.

Så det skal gerne give et større payoff og hitrate på grund af min side, og når jeg har virkelig behov for at gøre brug af den. Men også gøre det langt nemmere for mig selv at vedligeholde og fokusere på noget andet, samt at de besøgende kan få detaljeret at vide det er fra det og det du har din erfaring.
Nogle anser uddannelse som erfaring, andre gør ikke, nogle mener kurser er erfaring, andre gør ikke.
Så nu kan folk selv se hvad det indebærer og vurdere det ud fra det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst