onsdag den 17. oktober 2012

C# udvikler der tænker anderledes


Som C# udvikler kan man til tider godt have en tendens til at gå meget dybt i detaljer med ting og fokusere meget på de små detaljer.
Sådan er jeg nemlig! Hvis jeg har mulighed for det vil jeg gerne fortsætte til tingene er næsten helt perfekte fordi jeg er meget perfektionistik i mit arbejde og går ind for effektiv kode der løser problemerne på en intelligent måde.

En af mine personlige "problemstillinger" er at holde styr på mine kompetencer og erfaring.
For mig er det vigtigt at få lavet et overblik tidligt i min karriere da jeg ellers ikke vil kunne vedligeholde eller opdatere dette senere.
Fx på en side hvor man lister sine kompetencer, hvornår de sidste er blevet brugt, og hvor mange års erfaring man har med det, er problemet at det skal du huske at vedligeholde. Hvis man ikke gør dette virker din side negativt da den ikke er vedligeholdt.
Et andet problem er at man et år eller 9 måneder efter aldrig kan huske detaljerne for hvorfor der står 6½ års erfaring indenfor C#, og derfor hver gang skal ransage sig selv, sin hukommelse og udvikler CV for at se hvad der begrunder ens valg.

For at slippe for dette har jeg nu lavet mit eget system i forbindelse med min egen side www.csharpudvikler.dk for at lette denne administrative opgave.
Alt i alt kommer det hele ned til erfaringer, erfaringer, erfaringer.

Så jeg skal kunne knytte mine kompetencer til noget erfaring i form af ansættelser, projekter, uddannelser, projekter, certificeringer, og andet for at kunne sige jeg har erfaring.

Dette giver at jeg kan beregne:
  • hvor meget erfaring jeg har
  • hvor jeg har fået det fra
  • hvilke typer erfaring det er baseret på (uddannelse, kurser, ansættelser, projekter eller hvad?)
  • Hvornår den sidst er brugt
Dermed kan jeg nu nemmere vedligeholde mit system og min erfaring - da jeg ikke selv skal huske hvorfor, men kun huske hvad jeg har lavet og fra hvornår og til hvornår. Så kan jeg knytte kompetencer til alle disse ting og jeg kan dermed lave en liste over hvad jeg har erfaring med, hvilken type erfaring det stammer fra og hvor lang tids erfaring jeg har med det.

Så nu skal jeg vedligeholde hvad jeg har lavet, og hvilke kompetencer jeg har brugt til forskellige ting, og så vil min side selv sørge for at opdatere og vedligeholde mine kompetencer.

Som ekstra bonus så kan jeg nu præsentere alle disse informationer på min side, og sørge for brugeren kan navigere rundt og få interesse for mere.
Så jeg kan vise en liste over kompetencer, på ansættelser kan jeg vise hvad jeg har arbejdet med, på kurser kan jeg vise det samme, eller på uddannelser, certificeringer osv. og ved at klikke til en af disse kompetencer kan man få en oversigt hvor jeg har fået erfaring med denne kompetence ellers, og hvilken type erfaring det dækker.
Dette giver større interesse for at surfe rundt og læse mere og se flere detaljer, som er lige det jeg ønsker.
Tænde brugeren for at skabe større interesse for mig som c# udvikler, og mine erfaringer og mine kompetencer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst