fredag den 15. november 2013

Udvikleren er altid åben for debat


Jeg læste i dag en artikel om hvad man bør huske igennem sin karrie, hvor en af kommentarerne var
"Ikke alle i toppen har svarene".
Hun havde oplevet at da hun var yngre havde hun ikke stillet nok spørgsmålstegn ved de "guldkorn" der blev sagt.

Netop denne egenskab er en jeg aldrig selv har tænkt meget over, men som jeg faktisk har haft lært siden min skoletid i dansk med fortolkninger af bøger etc.
En løsning, process og måde at gøre ting på er altid til diskussion, og det behøver ikke være noget negativt.
Mange unge er nervøse for at virke arrogante og stille spørgsmålstegn ved hvad de ældre siger da de har en masse erfaring og viden, men desværre er sandheden blot at nogle gange tænker folk anderledes og derfor er det ALDRIG skidt at stille spørgsmåltegn.
Selv som nyuddannet kan det være en god ide for at høre hvorfor gør vi det sådan fordi man ønsker at forstå hvad meningen er og formålet er.
Som lidt erfaren kan man også stille spørgsmålstegn, fordi man vil åbent høre om det måske kunne løses på en anden anderledes måde som måske kunne være bedre. Jeg personligt gør meget dette, og for mig er det ikke omkring at stille spørgsmålstegn ved om det er en god løsning eller ej, men blot om det er den bedste løsning vi kan komme på i fællesskab så vi måske kan gøre det nemmere, smartere, hurtigere, og mere effektivt (også i fremtiden) - så jeg fokuserer altid på løsningen og værdien for kunden, og ikke så meget på hvem der foreslog hvad.

Så at være åben for nye tiltag, overvejelser og alt er til debat er ikke noget dårligt, da det altid kan være en del af en læringsprocess eller for at få det bedste resultat. Det handler selvfølgelig altid om finesse og følelse for hvornår det er upassende, men med en åben indstilling vil du oftest aldrig komme ud i en dårlig situation da det altid vil kunne være for at undersøge om der er bedre alternativer.





Kilde:
http://www.linkedin.com/today/post/article/20131113212221-6200057-4-workplace-tips-i-wish-i-d-known-from-the-start

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst