mandag den 4. november 2013

Lønforhandling til jobsamtalen



Det at snakke om ønsket løn til en jobsamtale kan altid være svært, men på samme måde som med jobsamtalen handler det om at være forberedt.

Undersøg derfor hvilket spænd en med dine kompetencer bør få i løn, og se så på hvad der eventuelt gør dig lidt mere attraktiv end gennemsnittet, og så se hvad du mener du bør ende på.

Et tænkt eksempel på en lønforhandling til en jobsamtale til en stilling som ASP.NET / .NET udvikler:

- Ja og hvad forventer du så af løn?
- Jeg har jo forberedt mig, og ifølge lønindekset fra min fagforening ligger jeg imellem 43-46.000 inklusiv pension.
Da jeg har erfaring indenfor enterprise løsninger, samt har arbejdet flere år indenfor banksektoren mener jeg at dette gør jeg passer rigtigt godt ind i stillingen her.
Da i har 10% firmabetalt og 5% egenbetalt forventer jeg mig omkring 40.000, plus/minus for de ting i har med sundhedsforsikring, kantine, fitnessrum, osv.


Ved at gennemgå konkret hvordan du er kommet frem til det beløb gør det det nemmere for din kommende arbejdsgiver at forstå hvorfor du skal have denne løn.
Desuden viser det at du har tænkt over det, og har argumenter med hvorfor du skal have denne løn, som fx. at du har undersøgt lønningerne og kommet med en forklaring på hvorfor du ligger som du gør i forhold til dem.

Det fremstår langt mere professionelt og gennemtænkt fordi du har arbejdet med et resultat, og tænkt nøje over det uden bare at slynge noget ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst