torsdag den 14. november 2013

Komplet multimedieløsning


Jeg skal snart til at flytte i hus og derfor er jeg ved at sammensætte den helt perfekte store medieløsning.

Der skal være:
  • Noget der kan afspille film (covers, beskrivelse etc)
  • Noget der kan afspille musik
  • Tilslutte flere devices
  • Bestemme hvor det skal spilles (køkkenet, stuen, børneværelset, soveværelset etc)

Har fundet ud af at XBMC er en rigtigt god og fed løsning der er god til at organisere dine film, finde covers og beskrivelser. Derudover så kan den afspille rigtigt mange formater så uanset om du har dvd'er, sjove filmklip eller hvad du har så kan den oftest også godt afspille det.


Medie og filmafspilning
Vil have mig en NAS til at opbevare alle mine film på.
Den skal være opbevaringsstation for alle vores medier, så alt er samlet et sted - som altid er tilgængeligt, og som ikke bruger ret meget strøm.
Så skal jeg have en Intel NUC som medieafspiller til stuen. På den skal der installeres XBMC som så vil streame film fra NAS'en. Intel NUC er en lille kasse du kan sætte ram, wifi og ssd disk i som ikke fylder ret meget. Denne Intel NUC skal så have hdmi mini til hdmi til fjernsynet. Intel NUC'en vil streame film fra NAS'en til TV'et som har audio out til Z-5500.
Det fede er så også at ved at have en seperat afspiller i hvert rum, kan man selv afspille hvad man vil alle steder - så børnene kan få en, vi har en i stuen, en i soveværelset, og hvor ellers du har behov for det.
Hvis man sætter en MySQL database op kan du endda få dem synkroniseret så hvis man ser en film i stuen, så vil man kunne fortsætte på den inde i soveværelset.


Musik løsningen
Jeg har altid gerne ville have jeg kan afspille alt musik fra alle devices og selv bestemme i hvilke rum det skal afspilles. Så når vi får gæster og vi sætter os ud i udestuen kan jeg få lyden derud og når vi sætter os ind i køkkenet for at spise mad så skal den flyttes dertil. Selv hvis de har en telefon med og har lige købt et super fedt nummer, så skal det kunne afspilles på vores lydenheder uanset hvor vi er.
Der er en løsning!
SONOS er trådløse højtalere og en genial løsning som gør at du kan slutte dine egne højtalere til og udvide løbende til rum som du nu har lyst. Så hvis du får lyst til at udvide til værkstedet, så er det bare at købe endnu en højtaler og sætte den op og så har du musik der.
Hvis dine venner kommer med deres android eller iPhone så kan de afspille det musik de nu har med så længe de kommer på dit trådløse netværk.
Du kan endda gruppere flere enheder sammen så fx alle dine højtalere i stuen og i køkkenet spiller samme nummer så når de går på toilettet så fortsætter musikken

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst