tirsdag den 24. juli 2012

"Afhængig" af computere

Som nørd er det jo nærliggende om man kan blive det, men sådan ser jeg det ikke da det jo blot er et redskab for at jeg kan være endnu mere kreativ og produktiv. Ligesom at en murer nemmere nu kan lave mørtel end tidligere og være kreativ og produktiv.

Læste lige http://newz.dk/smartphones-er-blevet-vores-eksterne-hjerne som siger at på grund af vi bruger vores smartphones så meget så tænker vi anderledes og husker anderledes. Fordi nu skal vi ikke bruge energi på at huske ting, men på at bruge disse ting i stedet - meget lig en brug-og-smid-væk mentalitet bare med information. Dette er fordi det er så nemt tilgængeligt over alt.

Fordi vi har denne tankegang så bruger vi også vores smartphones til at putte ekstremt meget data ind i disse for at de kan huske for os og hjælpe os i vores hverdag så vi kan fokusere på andre ting end nu skal vi huske vi skal til lægen og at Brian har fødselsdag etc.
Så vi er pludselig meget mere afhængige af vores smartphones fordi de pludseligt indeholder så meget information og data, og derfor kan vi blive helt "identitetsløse" og paniske hvis vi mister vores smartphone.


Jeg kender det jo ganske udmærket fra mig selv af, det kan være katastrofalt hvis jeg mister min telefon og smartphone.
Fx så har jeg fået den nye Samsung Galaxy S3, og selvfølgelig kunne jeg ikke vente med at få den sat i gang og prøve den af. Så mit almindelige simkort fra Telmore havde et mikrosim indeni som man bare kunne klikke ud. Det klikkede jeg så ud og fik sat i telefonen og var skide lykkelig over at jeg kunne bruge min lækre smartphone Samsung Galaxy S3. Og efter 2 timer kom jeg i tanke om jeg ikke havde fået taget backup af alle mine numre og data etc. så pludselig havde jeg ikke min fars nummer, min svigermors nummer og alle mulige andre jeg havde behov for at kontakte.
Det er så løst nu, men der kan man pludseligt se hvor afhængig man bliver af en smartphone og de data man har i den for jeg ville meget nemt kunne blive Palle alene i verden hvis jeg mister mine data på telefonen og der ikke er nogen backup i skyen eller nogen andre steder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst