tirsdag den 8. juli 2014

ASP.NET MVC er en fornøjelse at arbejde med


Nu da jeg som udvikleren skal til at lave en side for vores grundejer forening begynder jeg at skulle lave nogle lidt mere vilde ting, fordi jeg ønsker at have nem administration med smarte features.
Det gør jeg kaster mig selv ud i nogle mere avancerede hjørner af ASP.NET MVC end jeg plejer at arbejde med, men det er fedt at lære mere om muligheder og begrænsninger i ASP.NET MVC. Generelt når man er systemudvikler elsker man at lære nyt, men det her er rigtigt meget en fornøjelse fordi jeg synes ting virker nemme og lige til, netop fordi du har så meget kontrol selv over det du laver.
Der kan være nogle udfordringer med routes, men det er noget jeg må lære mere om senere hen.

Mulighederne for at sætte standard ting op, som kan aktiveres fra dit enkelte view er så smart og lækkert.

Jeg har lavet en banner image slider på forsiden som faktisk er på layout, men under denne er en grå info box som er en hvor man kan skrive noget generelt information omkring selve siden man er på. Fordi denne er noget der generelt kan bruges så er den placeret på layout, og så på det enkelte view definerer du blot indholdet til den og wupti så kommer den pludseligt på. Det er sådan noget man som systemudvikler elsker for det er smart og nemt, uden at skulle lave en masse avanceret.
Det samme kommer så til at gælde for fx topmenu og sidemenu.
Så hvert view vil definere deres egen sidemenu, som kan deles på tværs af sider.

Igen her skal udvides med nogle smarte objekter der kan laves i controlleren som kastes med, så man altid får samme sidemenu, og man ikke skal lave noget specifikt på hver side men kun selve indholdet specifikt til denne side.


Jeg er en C# udvikler, og elsker at arbejde med C# (csharp), og jo mere jeg lærer omkring ASP.NET MVC jo mere glad bliver jeg for at arbejde med det. Det er jo fantastisk at man har så mange muligheder, som oftest ikke sætter mange begrænsninger eller grimme hack løsninger. Derfor er jeg så glad for ASP.NET MVC er det som udvikler kan lave vores grundejerforenings side i, for det fungerer bare så godt!

Uanset hvad jeg har skulle lave indtil videre har der været lidt indlæring, men har løst det på en pæn måde.
Imageslider var der lidt bøvl med, men blev løst og var en smuk løsning. Topmenu blev dynamisk og smuk opsat med nem administration. Info box (grå) var lavet i løbet af sekunder og det fungerede bedre end forventet. Det er jo GENIALT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst