onsdag den 14. marts 2012

Changelog for fremtidens udvikler (Dotwest.net)


Godaften

Sidder netop og arejder på at optimere min tidligere side historik.
På min changelog-side skal der vises en historik over hvilke filer der er ændret hvornår, for man har mulighed for at se hvor aktiv siden er og hvor ny den er. Dette viser interesserede hvor relevant siden er, og hvor meget der arbejdes på siden for at vedligeholde den, opdatere den og videreudvikle den.
Jeg synes selv det er uhyre vigtigt at vise sine brugere at siden vedligeholdes og arbejdes på fortsat således man ved om det kan være relevant at se videre på, netop specielt nu den skal vise mig professionelt med kompetencer, uddannelse, ansættelser, certificeringer etc. så derfor er det selvfølgelig også vigtigt brugerne ser om det bliver vedligeholdt.

På den tidlige version af min side fik jeg udskrevet en lang liste på en en smule uhensigtsmæssig måde.
Dette var fordi at alt blev indlæst og udskrevet på siden i en lang liste, hvor jeg nu ønsker at begrænse det i mindre perioder (lazy load) for at optimere performance og bruger oplevelsen.
Hver gang jeg kører siden under udvikling på siden registreres den nyest redigerede fil, og noteres. Hvis samme fil ændres kort efter (meget normalt under udvikling), så fjernes det forrige entry og erstattes af det nye.
Måden jeg fandt denne på var lidt rodet løsning som "blot" skulle laves for at det fungerede, men nu ville jeg have det lavet på den optimale måde med fokus på performance og vedligeholdelse.
Dette er nu blevet afløst af mindre og mere optimeret kode, med meget mere LINQ istedet for at lave manuelle checks. Fx at se på om der er rette i codebehind-filer, aspx, master-filer eller masterfilernes codebehind checkes i et LINQ statement som er nemmere at vedligeholde.
Ikke alene er denne lille del blevet optimeret meget med vedligehold, men 4-5 metoder er blevet erstattet af en enkelt der laver det samme, blot meget meget mere effektivt.
Da tiden er knap nåede jeg i aften "kun" delen med at finde og skrive den nyeste redigerede fil, men som en sand systemudvikler så banker mit hjerte jo for intelligent og effektivt software, så jeg er jo i den grad glad for det jeg har fået for hånden.



Skal nok få lavet delen der henter disse og udskriver dem også.
Her vil jeg også gerne bruge LINQ til at lave groupby på dato, således at jeg får vist en dato med den nyeste opdatering for datoen, og i så fald der er mere end en hver dag kan der trykkes på som vil udfolde de skjulte opdateringer til dato'en.
Vil også gerne have lavet at via jQuery og AJAX skal der loades de endnu ikke loadede datoer. Dette er for at forbedre mine jQuery skills, og få en mere responsive oplevelse på min side, og samtidigt forbedre performance ved at loade lidt af gangen (lazy loading).


Håber i vil komme til at nyde det rigtigt meget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst