tirsdag den 15. maj 2012

Problemer med opgradering fra .NET 3.5 til 4.0



Ja jeg er vist ikke den eneste der har oplevet problemer i forbindelse med opdatering til .NET 4.0.

Da jeg var på et kursus omkring ASP.NET 4.0 (70-515) fik jeg og vide at web.config har ændret sig i .NET 4.0 fordi at førhen var web.config enormt lang og meget besværligt at finde hoved eller hale i fordi alt stod i den - bare standart fyldte enormt mange linier.

Nu i .NET 4.0 er det ændret således at ikke alt tilføjes fra start af og gør at web.config er noget mere overskuelig til glæde for rigtigt mange frustrerede mennesker.
Men det gør så også at nogle ting er selvfølgelig lidt besværlige fordi at nogle ting ikke "bare virker" out-of-the box som de måske ellers burde.

I forbindelse med vi skulle lave noget start up på noget Sitecore (måske Sitecore Rocks) og installere det på en virtuel maskine.
Her oplevede vi nogle problemer med .NET 4.0 som vi så skrev ind i nogle dokumenter for at dele til andre der måske skulle rode videre med det på et andet tidspunkt.
Det var noget med at framwork versionen ikke var sat korrekt op per default.

Under installation havde vi dette:
Configuration of IIS 6.0
- On Windows 7: Control Panel - Compatibility to IIS 6: “Turn Windows features on and off.
Skal ende med at den er on.

Til afvikling:
Runtime error regarding different versions of .NET
APP Poole (in IIS) has to be set to the right version of .NET Framework, because the default setting is .NET 2.0 (this has to be done every time Sitecore is installed)
Det er fordi at web.config ændrer sig radikalt i .NET 4.0 og derfor er der flere ting som kan gå galt når man skifter til den, for der er web.config som er meget anderledes og flere andre småting som kan spille ind så det ikke virker.

Det kan være virkeligt frustrerende og nu i dag har jeg skrevet til en på udvikleren.dk omkring en webservice der pludselig ikke virkede efter opgradering fra .NET 3.5 til .NET 4.0, så tænkte nu ville jeg lige vidensdele og skrive det et sted jeg nemt kan finde og huske igen hvis andre skulle få brug for det eller hvis jeg skulle få brug for at vidensdele med andre :P

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst