mandag den 24. marts 2014

Usability og at kunne lytte på med-udviklere

 
Vi er netop i gang med et projekt om at lave statisk data om til at være dynamisk og gøre store dele på nogle sider redigerbare som et CMS, men vores eget. Det er en spændende opgave, men der er detaljer som jeg som udvikler nævnte under projektstart kunne være "interessante".
Fx skal der være et edit-link i toppen af alle kontroller der kan redigeres på siden, når man logger ind som administrator. Her nævnte jeg at det ikke altid er nemt med positionering fordi de kan gå hen over ting, og nogle skal være til venstre, højre, over under etc.
Derfor foreslog jeg at man laver at når man peger på en kontrol så fader langsomt edit linket frem, men det synes "arkitekten" bag ikke om for det kunne ikke være så svært.

Nuværende har vi fået lavet så en kontrol har edit links til hvert element i sig, så du redigerer det enkelte element. Super fint, men nogle passer rigtigt dårligt for nogle elementer på siden er float, nogle er display: inline-block og nogle har ikke plads nok til at den kan vises indeni kontrollen så hvert edit link kommer til halvt at stå over hinanden fordi de ikke kan positionere i forhold til hinanden - fordi de ligger i hver sin kontrol som ikke reagerer på den anden kontrol.

Nu kommer udfordringen så i usability for det er ikke "bare lige", for det skal fungere ordentligt og nemt! Derudover så var det netop noget jeg vidste kunne give problemer, som det så også giver nu. Det skal vi nok få løst, men hvis der var planlagt anderledes med en anden struktur kunne det være løst anderledes og nemmere, men det er så desværre for sent nu. Desværre har jeg oplevet problematikken før i mit udvikler job, men hvis man ikke vil lytte bliver det bare sværere fordi man pure nægter at lytte til mine råd og erfaringer.

Når man skal lave en løsning som denne så er det bare mega vigtigt at usability sidder lige i skabet! Det er så enormt vigtigt fordi det skal være dejligt nemt for kunden lige at rette til, se effekten af ændringen og nemt kunne arbejde med det i sin proces. Det er ofte her at mange CMS systemer netop ikke gør det så godt, og det er fordi det er så svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst