tirsdag den 24. september 2013

Bliv fundet af søgemaskiner med SEO


SEO står for Search Engine Optimization som betyder du vil optimere og forbedre din side til at blive fundet og set som relevant af søgemaskiner. Dermed skulle dem der søger på søgemaskiner nemmere kunne finde dig.

Der er nogle meget basale ting du kan gøre for at forbedre dine chancer langt mere som jeg har listet herunder.

 1. URL og adresser


Google og andre søgemaskiner er begyndt at bruge dine URL og webadresser som led i deres søgninger.
De ser på hvilke ord og termer der benyttes i denne og bruger disse som led i at finde din side.
Så brug søgeord i dine url'er der passer til indholdet også kategoriseret korrekt.
Regler:
 - Æ,Ø,Å, (specieltegn) bør ændres til et mere passende alternativ indenfor [a-z] og tallene [0-9].
   Æ = ae, Ø = oe, Å=aa.
 - Små bogstaver
 - Hvis du har flere ord adskilles de med "-" (bindestreg)
 - Del gerne kategorier op med REST-metoden.

Eksempler:
www.csharpudvikler.dk/Anbefalinger > Giver en side med overblik over alle de enkelte anbealinger
www.csharpudvikler.dk/Anbefalinger/Capgemini > Giver en side med de(n) anbefaling fra dette firma.
www.csharpudvikler.dk/Anbefalinger/Capgemini/Download > Leverer anbefalingen som pdf som kan hentes og ses.


2. Brug titler effektivt


Google bruger titlen som en stor faktor til at finde din side relevant i søgninger, da den har stor betydning for din sides placering i Googles søgeresultater.
Der er dog nogle regler som gør det langt bedre for dig:
 - Længde: 60-65 tegn inkl. mellemrum
 - Titlen skal være helt unik (ellers anser Google det for dobbeltindhold)
 - Brug gerne de søgeord du gerne vil findes på i titlen

3.  Niveau'er af overskrifter

Dine overskrifter er H1, H2, H3, H4, H5. Disse bruges til at fortælle hvor vigtig er denne overskrift fra H1 til den vigtigste og H5 til den mindst vigtige. Jo højere oppe den er placeret på siden jo mere vigtig anser Google den også, så tænk på at have den vigtigste titel øverst som H1, og passende degradering jo længere ned i afsnit, kapitler, og andre afgrænsninger du har behov for.
Du behøver ikke bruge alle.
Brug søgeord du vil findes på i dine overskrifter.

4. Meta descriptions

Disse meta descriptions er den lille beskrivelse som Google sætter under et resultat for kort at beskrive sidens indhold. Ved selv at skrive den kan du bestemme hvad du ønsker folk skal vide og ikke blot lade Google selv bestemme.
Disse har ingen betydning for din placering hos Google, men har betydning for om folk klikker på dit link.
Regler:
 - Sørg for at hver side er unik (ellers anser Google det for dobbeltindhold)
 -  Skriv imellem 110 - 160 tegn (inkl. mellemrum) - de første 120 tegn vises på smart devices (smart phones og tablets), der vises op til 160 tegn på en almindelig computerskærm.
 - Skriv MINDST 110 tegn da Google ellers selv kan finde på at fylde mere indhold på.

Hvis du ikke udfylder din sides beskrivelse (meta description) vil Google selv tage det den mener er det mest relevante, hvilket oftest blot er den tekst den finder på siden fra top til bund til der er fyldt op med 160 tegn.
Dette inkluderer menu, sidens overskrift, underoverskrifter etc.

Et eksempel på en beskrivelse der ikke får folk til at klikke på linket fundet af Google:
Hjem · Om mig · Erhvervserfaring · Uddannelse · Kompetencer · Referencer; Portofolio; Kontakt. MIT NAVN ER. LAURITSWEST. OG JEG ER. C#UDVIKLER.

5. Billeder

Billeder indekseres også af Google, så det er vigtigt at det er relevante billeder, og ligeledes vigtigt at filnavnet passer til dine søgeord og conteksten.
Husk altid at skrive en god beskrivelse i billedets alt-attribut, gerne søgeord som er relevante for netop denne side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst