torsdag den 16. maj 2013

ASP.NET MVC - HtmlHelper vs Partial Views


Det kan være svært for nogle at se forskellen, men det kommer meget an på ens brugsmønster.

Partial Views:
Du kan have en model parsed, genbrug, og din html er stuktureret korrekt.
Derudover får du mere kontrol over hvordan din html bliver outputtet, og er valideret designtime og er langt mere læseligt da det kan være ren html og ikke ligesom string output.

HtmlHelper:
For mig bruger jeg kun HtmlHelpers når jeg har behov for If statements eller anden logik i mine views.
Således kan du sikre dine views er dumme views der kun modtager data og ikke gør en masse.
Dog kræver disse at din applikation skal recompiles, hvor partial views ikke gør.

Steder hvor du ændrer kode ofte kan htmlhelper være noget tungere fordi det er sværere at ændre. Fx hvis du laver html5 & css3 ting som gør at tingene ændrer sig (fx. preview eller vendor-specifics).

Oftest synes jeg at HtmlHelpers er til generelle ting der kan bruges flere steder, ellers foretrækker jeg Partial Views. Her har du også syntax highlighting og nemmere kontrol over dit html output, læsbarhed og vedligeholdelse for andre team members.

Faldt over dette på linkedIn og synes det giver et meget godt billede
http://www.linkedin.com/groups/HtmlHelper-Extension-Method-Partial-View-1779887.S.240705936?view=&srchtype=discussedNews&gid=1779887&item=240705936&type=member&trk=eml-anet_dig-b_nd-pst_ttle-hdp&ut=3t-DuNWLdi55M1

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst