fredag den 19. april 2013

Udvikler CV / Geek CV


Jeg har igennem noget tid gået med en ide om at lave min egen side lidt om, men samtidigt har jeg haft nogle tanker omkring at lave en udvikler cv portal. En anderledes der skulle være et udvikler alternativ til LinkedIn som skulle være langt mere specifikt til systemudviklere.

Det der irriterer mig gevaldigt i normale job portaler er at jeg skal vedligeholde mine kompetencer, og mine ansættelser løbende fordi ellers bliver mit CV ubrugeligt.
Ideen jeg vil fortsætte med er at jeg gerne vil lave et automatisk CV.
Dette skal være at dit cv vedligeholder dine oplysninger ud fra de data du taster ind, som skal forbinde ting langt mere til erfaring end det du selv opgiver. Altså at du derved nemmere kan gengive dine erfaringer og kompetencer i dit CV, og dette cv vil vedligeholde sig selv i langt højere grad.

Således alting er bundet op på dine erfaringer med noget i den ene eller anden form.
Så dine kompetencer ikke bygger på dine egne estimater, men på dine andre indtastede data.
Således at du knytter dine erfaringer til ting du har lavet. Altså arbejde, uddannelse, kurser, certificeringer, etc. og det skal være disse der angiver den periode du har erfaring med noget.

Nu bruger jeg mig selv som eksempel:

Laurits West
27 år (5 maj 1985)
Over 4½ års erhvervserfaring

ASP.NET Webudvikler hos FDC
august 2012 - (Nuværende)
Vedligeholdelse, og nyudvikling af en SaaS webløsning (ASP.NET) for en kunde.
Kompetencer: C#, VB.NET, .NET, ASP.NET, HTML, CSS, Databaser, MSSQL, T-SQL, ASP.NET Webforms, Unit testing
Her vil kompetencerne selv blive vedligeholdt fordi de tilknyttet noget der har givet mig erfaring. Derfor vil de tal for hvor meget erfaring jeg har også selv stige i takt med jeg arbejder med det og ikke noget jeg skal vedligeholde hver halve år. Det gør også kandidat søgninger mulige for at de bliver mere specifikke.
Man vil dermed langt lettere kunne finde folk med min. 3 års erhvervserfaring indenfor noget, eller at de skal være certificeret i noget.

Dette skulle så være en service som alle skulle kunne gøre brug af og dermed oprette deres eget cv i, som ville vedligeholde sig selv i. Således at man slipper for konstant at skulle vedligeholde data for hvor mange år man har brugt x teknologi, hvilke kompetencer man har etc og hvor mange års erfaring man har med det.




Her skal man "blot" vedligeholde de faktuelle data, og så vil systemet selv beregne disse data for dig og vedligeholde dine kompetencer. Således kan du skrive du har arbejdet med C#, .NET, ASP.NET 4.0, Windows Presentation Foundation, Visual Studio, Team Foundation Server, Silverlight, og siden vil selv beregne hvor meget erfaring du har med dem ud fra de erfarings-stillinger du har haft. Det kan være fra uddannelse, kurser, projekter, certificering, eller ansættelser i alle mulige former.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst