fredag den 23. januar 2015

Langsom router kan give langsomt internet


For godt og vel et halvt års tid siden kontaktede jeg Fullrate som er min internet udbyder, fordi den router jeg fik med fra dem ikke kunne række ordentligt i vores hus.
Her fik jeg fortalt det var den bedste router de havde, og det endte med jeg gik ud selv og købte en bedre for at forbinde den til den eksisterende, som nu giver god dækning overalt.

Desværre for mig kan jeg ikke bruge denne som den første router ind i huset, fordi så kræver det en fast ip ifølge Fullrate som koster noget ekstra hver måned - det er jeg ikke interesseret i.

Så i forrige weekend gik nettet, selvfølgelig en søndag hvor man ikke kan ringe til dem.
De kunne ikke se der var noget problem, og de ville sende en tekniker og en ny router i tilfælde af der var problemer med den gamle.
Jeg påpeger at hvis han kommer om to dage og han sender det med pestDK, så kommer den jo nok ikke inden han kommer.
Jo jo for han skal komme imellem 8 og 17, og give lyd 45 minutter inden han kommer så jeg kan nå hjem til ham fra arbejde. Det fine er jo så at han mener også jeg kan nå at tage på posthuset og hente den - hvor man ikke kan afhente den samme dag som den er forsøgt leveret.
Så den kommer til mit arbejde hvor jeg har mulighed for at få den og tage med hjem.

Dagen oprinder og manden kommer.. FRA MORGENSTUNDEN! Vi var faktisk på vej ud af døren, så var lidt af en overraskelse og faktisk ret fint og flot.
Desværre kunne han jo så konstatere min router var død fordi han kunne få forbindelse, men han kunne ikke sætte den op og teste den fordi den var ikke engang forsøgt leveret endnu.

Samme dag på mit arbejde kan jeg så hente den router han skulle ha brugt, og hjem kommer jeg med stor skuffelse. Det er en router fra Fullrate de påstår er deres bedste router - nemlig en Zyxel P-2601HN-F1, til min store skuffelse. Jeg har haft routeren i noget der ligner 2 år.
Nu brænder den af, alt for hurtigt - en router skal kunne holde mere end 2 år.
Snakker så med en kollega som siger dem har han haft 2-3 af, og han har fået en bedre med ac-dækning og det hele. DET ER MEGET BEDRE og den havde han ikke haft problemer med, plus han faktisk kunne mærke og se en forskel i båndbredden den fik igennem.
Den sidste del var jeg lidt skeptisk med fordi jeg tænkte enhver router kan klare de 10-13 mbit jeg kører med for det er så lavt.

Nu har jeg fået den bedste de har som er en Zyxel VMG8924-B10A.
Jeg er SÅ overrasket for det er som om den er 10 gange så god! Kan rent faktisk se en reel forskel i det leverede på trods af det trådløse kører igennem en anden end denne router og hele tiden har gjort det. Så selve routeren får bare mere igennem hurtigere.

Kan se hvis jeg skal se ting på netværket såsom musik, film, billeder, backups etc så går der ikke 5-6 sekunder med at finde ud af hvad der er på netværket - nej det kommer efter 1 sekundt ca.
Det samme med websider - de kommer pling med det samme som de bør med den hastighed hvor de før var lidt halvsløve.
Så hvis du kører med en hurtigere router FÅR du faktisk i nogle tilfælde mere ud af dit internet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst