tirsdag den 13. august 2013

Er du business- (din) eller kunde -minded?


Har oplevet nogle gange efterhånden at folk der starter firma op ikke er kunde-mindede, men business mindede omkring deres egen virksomhed.

Det er altid godt at være energisk omkring sin virksomhed og have drive for at det skal blive en succes.
Desværre har jeg nu nogle gange oplevet at disse mennesker glemmer at være kundemindede i stedet.

Her tænker jeg specielt på at hvis man gerne vil have flere kunder skal du ikke presse dig på og være en der kun tænker på din forretning, i stedet for dine kunder. Det kan godt være du selv synes du har en knald god ide, god forretningsmodel og vil gerne hjælpe alle dine potentielle kunder med at se du kan hjælpe dem med dine services, ideer, erfaring, produkter og hvad du ellers tilbyder. Derfor er der stadig lang vej endnu til at du ved bedre end dine kunder, og vil promote dit firma, og derfor lader dine kunder blive presset ud i noget de ikke selv har taget stilling til.

At man i den bedste mening udnytter at du har information på en masse mennesker, og tilmelder dem information fra din virksomhed, og tilmelder dem til grupper og bruger folks private data og kontakt muligheder du har igennem deres netværk.
Spørgsmålet er her så om det er på dine eller dine kunders præmisser.
For hvis dine kunder er interesserede vil de selv komme til dig, og fremfor at tvinge dem ind i noget de ikke selv har valgt.

Det er hvad du fokuserer på - om du bare fokuserer på dig og din forretning, eller på hvad du kan gøre for dine kunder? Og igen hvad er nemmest?
Spørgsmålet er så modsat om det gør en forskel i den rigtige retning, eller om det bare er unødvendigt arbejde for dig og også dine potentielle kunder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst