torsdag den 24. oktober 2013

Kundeminded - Vigtig forretningsegenskab


Forbrugere og kunder er skrappe og meget faste i deres forventninger og krav, som er høje.

Det er uhyre vigtigt at man føler man bliver taget seriøst og de ønsker en som kunde, for ellers går man til konkurrenten. Desværre ser jeg tit at kollegaer ikke er specielt gode til det, eller at folk jeg privat skal interagere med heller ikke har denne egenskab.

For mig er det noget der altid har været naturligt, at man er god overfor sin kunde og opfører sig professionelt, viser respekt, og hører efter dem uanset hvor "sindsygt" deres ønsker er og er lydhør for at kunne føre en professionel debat og stille og roligt forklare hvorfor det og det er muligt eller ikke.
Endnu mere vigtigt er det at give feedback - både på oplevelsen imellem, men ligeledes også på hvad der sker i processen. Kunden skal altid have og vide hvad sker der nu, hvad skal der ske fremadrettet etc, og specielt hvis processen stopper og venter på noget. Altid informer kunden om at i venter på firma zzz der skal gøre noget før i kan komme videre, for ellers kan de hurtigt føle sig glemt og ubetydelige (da de ikke ved hvorfor du ikke vender tilbage).

Personligt i øjeblikket har jeg mødt dette rigtigt ofte og det irriterer mig grænseløst fordi det er simpelthen så uprofessionelt uacceptabelt så jeg kan finde på at ligge min forretning et andet sted.
Det samme gør sig gældende for din triste kunde der måske føler sig glemt og ubetydelig for dig, hvilket er den værste følelse du kan give din kunde!
Et godt eksempel er at vi i øjeblikket er ved at købe hus, hvor vi har fået godkendelse fra vores bank Handelsbanken. Imens vi har set på huse har vi snakket med adskillige banker fordi at det kan betyde rigtigt mange penge om vi ligger 0,5 - ½% i forskel på beløb op imod 2,5 million.
Vi havde derfor kontaktet Nordea i Stenløse for at høre nærmere om hvad de kunne tilbyde. Vi havde en behagelig samtale med vores to rådgivere (fremtidige), og vi følte os godt tilpas med at de kunne give os nogle gode vilkår og ville lytte på os og tage os seriøst. Grunden til jeg var skiftet fra Danske Bank var fordi at det skal ikke tage 1 måned at finde ud af om jeg kan låne til en bil jeg selv har pengene til at købe kontant, det er simpelthen for useriøst! Så når vi endelig skal bruge vores bank så skal der altså ske noget.
Det følte vi at Nordea i Stenløse godt kunne, men vi blev mere og mere skuffet.
Vi fandt drømmehuset og det var 95.000 dyrere end hvad vi var godkendt til. 100.000 ekstra på 30 år giver en øgning på 277 kroner om måneden så virker som ret lidt.
Det forelagde vi for Nordea som skulle snakke med kredit og det tog simpelthen for lang tid, og havde været det samme hver gang vi skulle i gang med noget hos Nordea. Det tog 5-6 timer før de vendte tilbage hver gang hvis de vendte tilbage samme dag, ellers var der et par dage imellem for de skulle på kurser konstant åbenbart.
Vores egen bank Handelsbanken godkendte os til det på forhånd, og da vi skulle gå 15.000 ekstra op for at få det, godkendte direktøren det uden megen tøven (vi har ikke snakket med ham om vores økonomi, og tvivler på han er sat ind i vores bankrådgivers kunder så han ved hvad der kan gøres).
På trods af vores bankrådgiver ikke engang var der så kunne to andre godt godkende os til den smule mere for de kunne godt se at det var nok ikke det sprængende punkt.
Vi fik huset, men der er overtagelse i 2014 så vi skal vente nogle måneder og har derfor god tid til at snakke med andre om hvad de kan tilbyde.
Stadig gik vi til Nordea da vi kunne se deres priser var bedre end hvad vores bank kunne tilbyde.
De skulle have papirer for at være sikker på vi havde forhøjet prisen og alt det, og over to gange har vi nu ventet først 3 uger før vi selv tog fat i en fra Nordea før han svarede han ville se på det. Han fik papirerne og ville se hvad der kunne ske fremadrettet og vende tilbage hurtigst muligt. Det er nu 3 uger siden at vi har hørt fra dem, og det er netop sådan noget der får os til at flygte væk fordi det er ligesom Danske Bank.
På trods af det betyder relativt mange penge ekstra vi skal betale hos Handelsbanken så vælger vi stadig dem for de tager os seriøst, er til at snakke med og lydhør (der dikteres ikke hvad vi skal gøre, men er en dialog med råd = RÅDgiver), og så er hun der lige så snart vi har behov for noget!
Se SÅDAN skal en bank være! Det er seriøst og det betaler jeg sku gerne ekstra for, for vi ligger mange penge hos dem som er god forretning og derfor bør de også lytte på os - og det gør de og tager os seriøst.
Handelsbanken er seriøs og god for gode kunder! Vi er så glade for at have dem som bank, for de ser på virkeligheden og lytter meget til hvad du ønsker og ser realistisk på værdien af det og hvad der kan betale sig og ikke på hvordan du hurtigst kommer tilbage med deres penge.

Det handler i bund og grund om: Vær mod andre, som du selv vil behandles!
Hvis du gerne vil løbende informeres om ting der holder tilbage for at du kan komme videre i processen, så sørg for at gøre det samme overfor dem du arbejder med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst