torsdag den 6. september 2012

Microsoft skifter Metro-branded

Nu har jeg været med omkring Windows 8 fra starten, og samme med Windows Phone 7.
Metro-branded har jo været en måde at opbygge deres design på.
Efter Windows Phone 7 fremviste det, så fortalte Microsoft ansatte faktisk på Danish Developer Conference 2012 (omkring Metro-design) at det havde en epedemi-effekt fordi flere andre afdelinger ønskede at tage det til sig til deres applikationer.
Ligesom dem kunne jeg se denne effekt også gjorde sig gældende overfor kunder og skabte omtale.. Ligeledes var det fordi at dette var revolutionerende og anderledes og skabte meget hype omkring det brand de pludselig havde skabt.


Men faktisk er "Metro" ikke et design, men mere en tankegang og måde at opbygge sine ting på.
Altså det er ikke "bare" noget med nogle firkanter, men mere at der skal fokuseres meget mere på indhold fremfor vilde billeder, effekter og gradients. Holde det simpelt, men overskueligt og stilrent.
Dette tiltalte mig rigtigt meget. Jeg kunne se på denne speak at der var rigtigt meget som var enkelt, stilrent og dermed blev det meget pænere. Det var ikke vilde prangende effekter, men mere sofistikerede og små stilrene design tiltag der gjorde det pænt.
Ligesom at du ved hjælp af fonts, lidt farve og skrifttyper og opstilling kan gøre enormt meget for et simpelt word-dokument. Og det er disse små simple ting der gør at Metro bliver en succes.

Men nu viser det sig at Microsoft har trukket "Metro"-branded tilbage og måske vil udskifte det med "Windows 8" som brand. Dette er på grund af et tysk firma kaldet Metro AG.

Det der før blev kaldt ’Metro-Style applicaton’ skal fremover hedde ’Windows 8 application’, mens ’Metro user interface’ vil hedde ’Windows 8 user interface’. Tilsvarende vil ’Metro design’ blive kaldt ’Windows 8 design’.

Senere er der så kommet gisninger frem om det var en forvirring fra nogle Microsoft ansatte som havde misforstået noget. Dette er på grund af nogle seminarer hos Microsoft der benytter "Modern UI" som en del af deres brand til seminarer.

Sjovt og meget nemt at skifte til "Windows 8", men samtidigt også meget mere kedeligt end "Metro-branded" da det ikke er lige så oplagt og æstetisk lyder meget bedre. Jeg håber ikke det vil ende med at hedde "Windows 8", for det er åbenlyst og meget meget kedeligt i forhold til Metro-branded. Det har fået omtale og skabt sig et navn fordi det er tiltalende, anderledes i ordlyd, design og tankegang, for hvis Windows 9 vil lave noget meget anderledes og hedde Windows 9 vil det jo være åbenlyst og IGEN KEDELIGT!

Men denne afklaring vil vi først finde ud af sandheden med, når det er frigivet og se hvad Microsoft officielt udmelder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst