Når man skifter domæne er der nogle meget basale og meget vigtige ting man bør huske. Ikke alene for SEO (Search Engine Optimization), men også bare ting man måske glemmer som kan være vigtige i det hele taget for at levere en god user experience.
Det er vigtigt dine gamle besøgende kommer igen, men til din nye side. Sider der har oprettet links til dig, eller som har bogmærke eller andet bør videresendes og redirectes til din nye side.
Noget som man også bør huske er at søgemaskinerne holder styr på sådanne ting og jo flere links du har til at pege på dig jo mere interessant er din side set for dem, så det ville være en skam at miste alt det oparbejdede "street credit" du har optjent.
Derfor er det meget vigtigt du laver en 301 Redirect og IKKE EN 302.
301 betyder permanent flyttet, og en 302 betyder midlertidigt flyttet.
Den oparbejdede "street credit" du har optjent på internettet vil komme dig til gode ved en 301 Redirect fordi du fortæller jeg hed før xxx, men har skiftet navn til zzz, og søgemaskinerne vil huske din "street credit" og din "rang".
Ved en 302 vil den sige det er kun midlertidigt så det tager vi os ikke af, og du vil ikke få den samme gode behandling som du burde for alt din respekt og rang vil ikke følge med til dit nye domæne.
Se nærmere på mit indlæg omkring hvad du bør gøre for at levere en god user experience ved domæneflytning - ved at videresende til din nye sides tilsvarende adresse. ANDEN BLOG
2. Signaturer
Et rigtigt godt trick for at få linkjuice er at have en signatur med et link til sin side, da du vil få "juice" hver gang du kommenterer noget. Er en rigtigt smart løsning, men men men..
Du skal bare huske at når du skifter domæne så husk at skifte disse også.
Effektivt vil dine besøgende stadig ramme din nye side hvis du har gjort trin 1 ordentligt, men hvis man forventer saltechips.dk men kommer til crackyjackchips.dk efter linket (fordi du har skiftet domæne) så er det ikke alle der vil tage det som god stil fordi linket beskrev noget andet end det du fik. Kan godt være indholdet i posen er det samme, men en ting er sikkert at indtrykket gør også meget.
Det skal være både i mails, forums, profiler med webadresser.
Eventuelt søg på en søgemaskine efter alle adresser fundet til dit gamle domæne og se om du kan finde nogle links der bør ændres. I Google er det vist "site: [domæne-navn]" og du vil finde alle de sider Google har indekseret til en side.
3. Hjælpeværktøjer i online form?
Alle bruger som regel et eller andet online værktøj til at holde styr på en masse ting.
Oftest i form af opsat tracking på dit domæne for at vide hvornår folk snakker om det, vide hvor mange besøgende der kommer og lignende.
Dette er ting du bør opdatere til dit nye domæne da du ellers kun vil vide hvor mange "gengangere" der kommer igennem din gamle side's domæne og ikke igennem det nye.
Det kan være en fordel at vide hvad dit nye giver for at se om det er mere effektivt end tidligere.
4. Informer dine brugere
Hvis du har en brugerskare som er nogenlunde fast og trofast så informer eventuelt via din side og fortæl du har planer om at skifte til det nye domæne den dato. Og gerne informer via mails også eller nyhedsbrev hvis du har den mulighed.
Der er som regel aldrig nogen der bliver glade for at komme ind på den side "de plejer" og finder ud af den er helt anderledes og ændret domæne og måske udseende og funktioner og alt muligt.
Rigtigt mange mennesker bliver meget bange og kan ikke lide når de møder modgang i form af forandringer, så det er nemmere for dem hvis de "advares" inden det sker.
Dette kan være på trods af at siden måske kan være forbedret gevaldigt, med performance, features, udseende og opbygning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Kan du lide mit indlæg, har en kommentar, forslag eller andet på hjerte så skriv venligst